Psicologia

Funcions del psic貌leg de l'equip t猫cnic

Atenent a l鈥檃ctual organitzaci贸 i estructura de l鈥檈scola, en la seq眉猫ncia de competici贸, es poden fixar els diferens nivells d鈥檃ctuaci贸:

Nivell 1

Aquest inclou la primera i segona etapa. En aquesta fase 聽el treball psicol貌gic tindr脿 dos objectius:

  • Suport al 聽treball de l鈥檈ntrenador
  • Entrenament en habilitats cognitives b谩siques:
    1. ATENCI脫-CONCENTRACI脫
    2. ACTIVACI脫 I RELAXACI脫

Nivell 2

En aquest estadi, el programa de formaci贸 tindr脿 com objectius:

  • Analitzar les habilitats psicol貌giques que requereix el tennis
  • Entrenament de les habilitats psicol貌giques (relaxaci贸-activaci贸, concentraci贸, autoconfian莽a i visualitzaci贸)
    1. Introducci贸 de les Rutines
    2. Treball 聽per la competici贸:
      1. Pre-competici贸 (alimentaci贸, descans, plantejament dels partits, escalfament i focalitzaci贸 psicol貌gica)
      2. Competici贸, desenvolupar un pla
      3. Post-competici贸, avaluaci贸 del programa i resultats
Per realitzar aquesta formaci贸, es treballar脿 en grups d鈥榚quips i conjuntament amb els entrenadors, el treball de pista com a part de les rutines d鈥榓prenentatge t猫cnic.

Nivell 3

Aquest estadi fa refer猫ncia a la formaci贸 de tennistes per a la competici贸 amb la finalitat de millorar聽el seu rendiment. Entre d鈥檃ltres la preparaci贸 psicol貌gica anir脿 encaminada a:

  • Aprendre a controlar la pressi贸 de la competici贸, l鈥檈str猫s abans, durant i despr茅s.
  • Focalitzar l鈥檃tenci贸 聽cap els est铆muls rellevants de cada situaci贸.
  • Incrementar la confian莽a en les pr貌pies posssibiltats, i una bona toler脿ncia a la frustraci贸.
  • Regulaci贸 de manera eficient els nivells d鈥檃ctivaci贸-relaxaci贸 en cada moment.

Aquest proc茅s t茅 per objectiu definir un programa espec铆fic de treball que identifiqui els objectius de聽l鈥檈ntrenament psicol貌gic de manera coordinada amb la resta de la preparaci贸 t猫cnica i f铆sica, i tan聽quan es treballi en un grup d鈥檃lt rendiment com amb tennistes de manera individual.

> 脌rees en les que exerceix el psic貌leg esportiu.
  • Integraci贸 i treball en equip
  • Treball multidisciplinar i compartit
  • Planificaci贸 de temporades
  • Coaching a l'entrenador
  • Assesorament als pares

  • Integraci贸 i treball en equip:
    1. Gesti贸 de conflictes interns
    2. Planificaci贸 integrat del treball
  • Treball multidisciplinar i compartit:
    1. Assist猫ncia integral a l'esportista
    2. Assessorament i suport en la presa de desicions
  • Planificaci贸 de temporades:
    1. Estudi de les caracter铆stiques individuals i d'equip
    2. Observaci贸 i recollida de dades
    3. An脿lisi de resultats i interpretaci贸 amb l'entrenador
  • Coaching a l'entrenador:
    1. Ajuda a l'entrenador en la comprensi贸 dels components psicol貌gics dels jugadors
    2. Sistemes de treball
    3. Elaboraci贸 d'estrat猫gies
    4. Adaptaci贸 dels esportistes
    5. Treball de les emocions i les relacions dels jugadors (tenint en compte que les relacions amb el mascul麓i el femen铆 s贸n totalment diferents):
      1. Com cal actuar per empatitzar
      2. Quina 茅s la millor forma d'il路lusionar
      3. Formes i moments m茅s adequats de captar l'atenci贸 dels jugadors
      4. Comprovaci贸 de que el jugador ha interpretat correctament l'objectiu de l'entrenador
      5. De quina manera es pot fomentar l'esfor莽 i l'ordre
      6. Tipus de relacions per superar la por i l'ansietat
      7. Preparar, executar i realitzar el millor possible els entrenaments i partits
      8. Gesti贸 del rendiment i la satisfacci贸
      9. Creaci贸 de vincles positius
    6. Esport adaptat i discapacitat
  • Assesorament als pares
    1. La fam铆lia com element decisori: proactiu/raectiu a l'esportista
    2. La fam铆lia com element motivador i d'influ猫ncia
    3. Compaginar estudis i esport
    4. Expectatives familiars